تکنیک های جدید درمان عفونت مفصل ران بعد از آرتروپلاستی

ایجاد عفونت در مفصل مصنوعی ران بعد از جراحی تعویض مفصل، یک مسئله حائز اهمیت در پزشکی است که پیامدهای نامطلوبی را برای بیمار و تیم پزشکی به همراه دارد.

فاکتورهای مربوط به جراحی مفصل که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند

خطر ابتلا به عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل، در گروه های زیر بیشتر است:
  • بیمارانی که جراحی Revision (جراحی تعویض مجدد مفصل) انجام داده اند 8 برابر بیمارانی که برای اولین بار جراحی تعویض مفصل انجام می دهند در خطر ابتلا قرار دارند.
  • در مورد جراحی تعویض مفصل زانو، ثابت شده است که استفاده از پروتزهای فلز با فلز، 20 برابر بیش از پروتزهای فلز با پلاستیک، عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل ایجاد می کند.
  • بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 2.6 برابر سایر بیماران مبتلا به آرتروز، به عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل مبتلا می شوند.

تکنیک های درمان عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

روش های غیرجراحی
اگر عفونت به عمق مفصل نفوذ نکرده باشد و تنها پوست و بافت نرم اطراف مفصل عفونی شده باشد (عفونت های سطحی)، از آنتی بیوتیک های خوراکی و یا وریدی برای درمان عفونت استفاده می شود.
روش های جراحی
تکنیک استاندارد برای درمان عفونت های بعد از آرتروپلاستی، شامل دبریدمان کامل، برداشتن بافت های مرده و تعویض کامل پروتز مفصل است.دبریدمان کاملعفونت های عمیقی که در مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی تعویض مفصل ایجاد می شوند، با روش جراحی شست و شوی مفصل، درمان می شوند. در این روش که دبریدمان نامیده می شود، جراح تمام بافت های نرم آلوده شده را خارج می کند؛ سپس پروتز مفصل به طور کامل ضدعفونی و بخش پلاستیکی فضاساز قرار داده می شود. مصرف آنتی بیوتیک داخل وریدی به مدت شش هفته بعد از انجام جراحی، ضروری است.جراحی مرحله ای-تعویض مجددهر چه زمان بیشتری از آغاز عفونت گذشته باشد، درمان عفونت دشوارتر و مستلزم خارج کردن پروتز مفصل است. زمانی که متخصص ارتوپد درمان کامل عفونت را تأیید کند (به طور معمول شش هفته بعد از خارج کردن پروتز آلوده به عفونت)، بیمار می تواند جراحی تعویض مجدد مفصل انجام دهد. جراحی تعویض مجدد مرحله دوم در درمان عفونت است. در جراحی تعویض مجدد، متخصص ارتوپد بخش فضاساز حاوی آنتی بیوتیک را خارج می کند، مفصل را شست و شو می دهد و مفصل مصنوعی کامل را دوباره در بدن بیمار قرار می دهد.

درمان مفصل ران عفونی شده بعد از جراحی آرتروپلاستی با سیستم پروتز جدید

بخش اول- درمان عفونت مفصل
سیمان آکریلی حاوی آنتی بیوتیک (prosthesis of antibiotic-loaded acrylic cement -PROSTALAC)، برای درمان عفونت مفصل با حفظ عملکرد مفصل طراحی شده است. استفاده از این نوع پروتز به جای سیمان فضاساز معمولی، نتایج قابل قبولی در درمان عفونت مفصل مصنوعی بعد از جراحی آرتروپلاستی، به همراه دارد. در یک مطالعه نشان داده شد استفاده از سیمان فضاساز معمولی، باعث افزایش احتمال خطر لق شدن مفصل بعد از جراحی تعویض مجدد مفصل می شود؛ در حالی که خطر لق شدن مفصل در بیمارانی که در درمان عفونت آن ها از PROSTALAC استفاده شده بود، کاهش چشمگیری داشت. علت این موضوع حفظ کشیدگی بافت ها هنگام استفاده از PROSTALAC است؛ که به بافت اجازه می دهد بعد از جراحی تعویض مجدد سازگاری بهتری با پروتز پیدا کند.
بخش دوم- حفظ کارایی و سلامتی و بهبود کیفیت زندگی بیمار
عفونت مفصل تعویض شده تأثیرات نامطلوبی در زندگی و سلامتی بیماران به همراه دارد. پروتز PROSTALAC عملکرد مفصل و کیفیت زندگی بیماران تحت درمان عفونت مفصل را افزایش می دهد. پروتز PROSTALAC با ایجاد یک پروتز موقتی که با سیمان حاوی آنتی بیوتیک احاطه شده است، امکان حرکت کردن مفصل ران را در بیمار در طول درمان ایجاد می کند. بیمارانی که تحت درمان عفونت های عمیق مفصل با پروتز PROSTALAC قرار دارند، مفصل ران آن ها درد کمتر و در عین حال عملکرد بهتری در آینده پیدا می کند. به این ترتیب می توان گفت پروتزهای PROSTALAC، جایگزین عالی فضاسازهای سیمانی معمولی هستند و باعث حفظ عملکرد و کاهش درد مفصل، در طول دوره درمان عفونت های اطراف پروتز می شوند.

منابع