بیماری‌های مفصل هیپ: یکی از علل شایع درد باسن

چه بیماری‌هایی باعث درد در مفصل هیپ و درد باسن می‌شوند؟

بیماری‌های مفصل هیپ باعث درد در داخل مفصل هیپ و کشاله ران می‌شود. بیماری‌های مربوط به عضله، لیگامنت، تاندون و بافت‌های نرم اطراف مفصل هیپ باعث درد در بیرون مفصل هیپ ، بالای ران و درد باسن می‌شود. علاوه بر انواع مختلف آرتروز، بیماری‌های بسیاری وجود دارد که روی مفصل، عضله و استخوان‌ها تاثیر می‌گذارند. چنین بیماری‌هایی می‌توانند باعث بروز مشکلاتی مانند درد، سفتی یا تورم در مفصل هیپ شوند. در ادامه به برخی از بیماری‌های مفصل هیپ اشاره می‌کنیم.

استئوآرتریت

استئوآرتریت یا آرتروز فرسایشی، متداول‌ترین نوع آرتروز در مفصل هیپ است. از علائم اصلی آرتروز مفصل لگن می‌توان به احساس درد در مفصل و سفتی آن اشاره کرد. با پیشرفت آرتروز، تغییر شکل مفصل و ایجاد اختلاف در طول پاها نیز مشاهده می‌شود. معمولا این بیماری به صورت درد در کشاله ران و درد باسن دیده می‌شود. با انجام فعالیت‌هایی که به تحمل وزن بدن نیاز دارند مانند راه رفتن، ایستادن و چرخیدن، این درد به آرامی افزایش می‌یابد.

درد سیاتیک

به دردی که در طول عصب سیاتیک احساس شود، درد سیاتیک گفته می‌شود. عصب سیاتیک از پایین کمر به سمت مفصل ران، باسن و پایین پاها انشعاب پیدا می‌کند. معمولا درد سیاتیک تنها در یک طرف بدن احساس می‌شود. در اثر فتق دیسک، خارهای استخوانی در ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی، به بخشی از عصب سیاتیک فشار وارد شده و باعث ایجاد درد سیاتیک می‌شود. این بیماری با التهاب، درد و اغلب بی‌حسی در پاها همراه است. احساس درد از پایین کمر تا باسن و پاها از مشخصه‌های درد سیاتیک است.

التهاب مفصل ساکروایلیاک (ساکروایلئیت)

مفصل ساکروایلیاک در محل اتصال پایین ستون فقرات و لگن قرار دارد. التهاب این مفصل باعث درد باسن، کمر درد و کشیده شدن یک یا هر دو پا به سمت پایین می‌شود. در اثر بالا رفتن از پله و ایستادن طولانی مدت علائم این بیماری تشدید می‌شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات)

این بیماری التهابی می‌تواند باعث جوش خوردن برخی از مهره‌ها در ستون فقرات شود. در اثر جوش خوردن مهره‌ها، از انعطاف پذیری ستون فقرات کاسته شده و ستون مهره‌ها دچار قوس به جلو می‌شود. اگر بیماری به دنده‌ها نیز آسیب برساند، تنفس عمیق برای بیمار دشوار می‌شود. علائم اولیه بیماری به صورت درد باسن، کمر درد و درد در مفصل هیپ مشاهده می‌شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان در برخی موارد به ارگان‌های داخلی مانند قلب و ریه‌ها نیز آسیب می‌رساند. از دیگر بیماری‌هایی که می‌توانند باعث آسیب به مفصل لگن شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرتروز

• آرتریت روماتوئید جوانان
  • استئوآرتریت (این بیماری باعث شکستن مفاصل می‌شود)
  • آرتریت پسوریاتیک
  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت عفونی

جراحت

• بورسیت (التهاب کیسه مفصلی)
  • در رفتگی
  • شکستگی مفصل هیپ
  • پارگی لابروم در مفصل هیپ
  • فتق اینگوینال
  • پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات و مفاصل
  • تاندونیت (التهاب تاندون همراه با پارگی میکروسکوپی)

بیماری عصب تحت فشار

• مرالژی پارستتیکا
  • التهاب مفصل ساکروایلیاک
  • سیاتیک

سرطان

• سرطان پیشرفته و متاستاز آن به استخوان
  • سرطان استخوان
  • لوسمی (سرطان خون)

سایر بیماری‌ها

• آواسکولار نکروز (از بین رفتن بافت‌های استخوانی در اثر کمبود خون)
  • بیماری لگ کالو پرتس در کودکان
  • استئومیلیت (عفونت استخوانی)
  • پوکی استخوان
  • سینوویت
دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن هستند. می‌توانید خدمات مختلف ایشان را در بخش "خدمات" مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.