آرتریت عفونی و راه‌های درمان آن

آرتریت عفونی یا عفونت مفصل، به معنای ایجاد عفونت در مفصل است. انواع مختلفی از باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت مفصل شوند. عفونت ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، شایع‌ترین علت آرتریت عفونی است.

چه عواملی باعث آرتریت عفونی می‌شوند؟

از آنجایی که باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت می‌شوند، هر عاملی که باعث رسیدن باکتری به مفصل شود، می‌تواند آرتریت عفونی را به دنبال داشته باشد. برخی از این عوامل در ادامه معرفی می‌شوند:جریان خون: مهم‌ترین عامل رسیدن باکتری به مفصل، جریان خون است. اگر عفونت در بخشی از بدن وجود داشته باشد، می‌تواند وارد خون شود و به مفصل برسد. حتی در افراد سالم نیز ممکن است باکتری‌ها از راه بینی و روده به جریان خون برسند.ایجاد جراحت: اگر زخمی در مفصل‌های بدن ایجاد شود، باکتری‌ها می‌توانند از طریق آن وارد مفصل شوند.جراحی: عفونت مفصل، یکی از عوارض نادر پس از جراحی مفصل است.

چه افرادی بیشتر در خطر عفونت مفصل قرار دارند؟

افراد در هر سنی ممکن است دچار عفونت مفصل شوند؛ عوامل زیر، خطر عفونت مفصل را تشدید می‌کنند:
  • ابتلا به انواع آرتروز؛ مفصل‌های ملتهب، بیشتر از مفصل‌های سالم در خطر عفونت قرار دارند.
  • آسیب وارد شدن به مفصل
  • داشتن مفصل مصنوعی (مانند مفصل مصنوعی زانو یا مفصل مصنوعی لگن)
  • جراحی مفصل
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی؛ به‌طور مثال ابتلا به ایدز، انجام شیمی‌درمانی و ابتلا به انواع بیماری‌ها
  • تزریق با سرنگ آلوده
  • ابتلا به بیماری مقاربتی سوزاک
  • وجود عفونت در استخوان نزدیک به مفصل

راه‌های درمان عفونت مفصل

مصرف آنتی‌بیوتیک

در صورت تشخیص عفونت مفصل، آنتی‌بیوتیک‌‌تراپی باید هر چه سریع‌تر آغاز شود. مصرف آنتی‌بیوتیک باید تا چندین هفته ادامه پیدا کند.

تخلیه مایع مفصلی

در این روش، مایع عفونی از مفصلی که دچار عفونت شده تخلیه می‌شود. به این ترتیب، تا زمانی که آنتی‌بیوتیک عفونت را به‌طور کامل درمان کند، جلوی آسیب وارد شدن به مفصل در اثر عفونت گرفته ‌می‌شود. خارج کردن مایع عفونی از مفصل‌های زانو، آرنج و شانه به راحتی از طریق یک سوزن انجام می‌شود؛ اما مفصل‌های عمیق‌تر مانند لگن، کار کمی پیچیده‌تر است و نیاز به یک جراحی کوچک دارد.

اسپلینت یا آتل

حرکت مفصل عفونی اغلب با درد شدیدی همراه است؛ به همین خاطر ممکن است تا زمان درمان کامل نیاز به آتل داشته باشد.

فیزیوتراپی

پس از درمان کامل مفصل عفونی و از بین رفتن تدریجی علائم، مفصل باید دوباره حرکت کند. فیزیوتراپی باعث پیشگیری از سفتی مفصل در درازمدت می‌شود.

درمان عفونت مفصل مصنوعی

مفصل‌های مصنوعی ممکن است دچار عفونت شوند. احتمال عفونت مفصل مصنوعی آرنج، شانه و مچ پا بیشتر است. مفصل مصنوعی زانو و مفصل مصنوعی لگن کمتر در خطر عفونت قرار دارند. در صورتی که مفصل مصنوعی دچار عفونت شود، مفصل مصنوعی با انجام جراحی خارج می‌شود. سپس یک مفصل جدید قرار داده می‌شود. عمل جراحی مجدد مفصل، با درصد بالای موفقیت همراه است.