تهران، ملاصدرا، جنب بیمارستان بقیه اله، پلاک 218، ساختمان آریا، طبقه سوم، واحد ۱۲

علت سیاه شدن استخوان چیست؟

سیاه شدن استخوان به چه معنی است؟سیاه شدن استخوان به معنی مرگ بافت‌های استخوانی به دلیل کمبود منابع خونی است و می‌تواند به شکستگی‌های کوچک و فروپاشی استخوان منجر شود. قطع یا کاهش گردش خون در استخوان می‌تواند در اثر شکستگی استخوان یا در رفتگی مفصل رخ دهد و موجب سیاه شدن استخوان شود. علاوه بر این در اثر استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی و مصرف بیش از حد الکل نیز استخوان سیاه می‌شود. سیاه شدن استخوان ممکن است برای هر کسی پیش بیاید ولی در محدوده سنی ۶۰-۳۰ سال متداول‌تر است. علت سیاه شدن استخوان چیست؟سیاه شدن استخوان زمانی رخ می‌دهد که گردش خون در استخوان قطع شود یا کاهش یابد. از علل سیاه شدن استخوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  ضربه به مفصل یا استخوان جراحت‌هایی مانند در رفتگی مفصل می‌تواند به عروق خونی مجاور آسیب بزند. پرتودرمانی برای درمان سرطان نیز می‌تواند به تضعیف استخوان و آسیب به عروق خونی منجر شود.  دررفتگی یا شکستگی استخوان ران (فمور) این نوع جراحت می‌تواند تامین خون در استخوان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به آسیب‌های مربوط به سیاه شدن استخوان شود. سیاه شدن استخوان در ۲۰٪ از افرادی که دچار در رفتگی هیپ می‌شوند رخ می‌دهد.  رسوب چربی در عروق خونی چربی (لیپید) با انسداد عروق خونی کوچک، گردش خون در استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.  مصرف کورتیکواستروئید مزمن در ۳۵٪ از موارد استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهاب بدون آن که به استخوان ضربه و جراحتی وارد شود منجر به سیاه شدن استخوان می‌شود. علت این اتفاق کاملا مشخص نیست ولی پزشکان حدس می‌زنند علت آن تداخل کورتیکواستروئید با توانایی بدن در شکستن چربی‌ها باشد. به این ترتیب چربی‌ها در عروق خونی رسوب کرده و با باریک‌تر شدن عروق خونی، میزان خون دریافتی استخوان‌ها کاهش می‌یابد.  مصرف بیش از حد الکل مصرف بیش‌از حد الکل باعث تشکیل چربی در عروق خونی و کاهش خون دریافتی استخوان‌ها می‌شود. لخته شدن خون، التهاب و آسیب به عروق خونی از دیگر عواملی هستند که می‌توانند گردش خون در استخوان‌ها را مسدود کنند.کدام بیماری‌ها باعث سیاه شدن استخوان می‌شوند؟بیماری‌هایی که بدون ضربه به استخوان منجر به سیاه شدن استخوان می‌شوند عبارتند از: • بیماری گوشه؛ یک اختلال متابولیک ارثی که در اثر آن چربی در اندام‌ها انباشته می‌شود. • کم‌خونی داسی شکل • پانکراتیت، بیماری ناشی از التهاب لوزالمعده • عفونت HIV • درمان سرطان به روش پرتودرمانی یا شیمی درمانی • بیماری‌های خودایمنی • بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار؛ این بیماری وقتی رخ می‌دهد که بدن تحت تاثیر کاهش ناگهانی فشار محیطی قرار گیرد. به این ترتیب در اثر کاهش ناگهانی فشار، حباب‌های کوچک گاز در خون تشکیل می‌شوند. معمولا در ۲۵٪ از افرادی که دچار سیاه شدن استخوان می‌شوند، علت قطع گردش خون نامشخص است.چگونه سیاه شدن استخوان را در مراحل اولیه درمان کنیم؟وقتی استخوانی سیاه می‌شود پیش از هر چیز باید از ضربه خوردن آن جلوگیری کنیم. اگر این استخوان وزن را حمل می‌کند، باید از عصا برای حمل وزن استفاده کنیم. هدف اصلی در درمان سیاه شدن استخوان، حفظ استخوان و جلوگیری از تعویض مفصل است. برای به حداقل رساندن پیشرفت بیماری و جلوگیری از درگیر شدن سایر استخوان‌ها باید علل پیش زمینه مانند سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی را قطع کرد یا بیماری‌هایی که منجر به سیاه شدن استخوان شده‌اند را کنترل و درمان کرد. اگر می‌خواهید در مورد سیاه شدگی سر استخوان ران مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.