شکستگی لگن و مراقبت‌های پس از آن

منظور از شکستگی لگن چیست؟

شکستگی لگن امری بیش از یک شکستگی ساده است. در افراد مسن شکستگی لگن می‌تواند منجر به تغییر جدی در سبک زندگی شود. برای درمان آن به جراحی نیاز است و بهبودی پس از آن حدود یک سال طول می‌کشد. البته فعالیت‌های ورزشی و فیزیوتراپی به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کنند. در اغلب موارد، شکستگی لگن در قسمت‌های بالایی استخوان فمور رخ می‌دهد. درست در جایی‌که استخوان لگن در داخل مفصل هیپ قرار می‌گیرد.

شکستگی لگن چه علائمی دارد؟

۱. اغلب بیماران پس از شکستگی لگن در نواحی بالایی و خارجی استخوان لگن یا در کشاله ران احساس درد می‌کنند. همچنین چرخیدن یا کشش مفصل ران نیز با ناراحتی و درد شدید همراه است. ۲. برخی بیماری‌ها مانند سرطان باعث تضعیف استخوان‌ها می‌شوند. در این صورت ممکن است بیمار به مدت طولانی پیش از شکستگی لگن، درد در ناحیه لگن و کشاله ران را تجربه کند. ۳. اگر استخوان به طور کامل شکسته باشد، ممکن است پای آسیب دیده، کوتاه‌تر از پای سالم به نظر برسد. ۴. بیمار ممکن است همیشه پای آسیب دیده را به نحوی قرار دهد که کف پا و زانو به سمت بیرون بچرخند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فکر می‌کنید دچار شکستگی لگن شده‌اید باید فورا به بیمارستان مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید. در زمانی که منتظر آمبولانس هستید، حرکت نکنید و خود را گرم نگه دارید. معمولا شکستگی لگن در اثر افتادن شدید رخ می‌دهد. در این صورت ممکن است دچار لرزش یا اضطراب شدید شوید. باید بر خود مسلط باشید و به شکل زیر اطرافیان را از وضعیت خود مطلع کنید:
  • برای کمک با کسی تماس بگیرید
  • به زمین یا دیوار بکوبید

شکستگی لگن چگونه درمان می‌شود؟

در اغلب موارد، جراحی برای درمان شکستگی لگن ضروری است و به خوبی جواب می‌دهد. البته مدتی طول می‌کشد تا استخوان لگن روند بهبودی را طی کند. در اولین فرصت ممکن پس از تشخیص شکستگی لگن و در کمتر از ۲۴ ساعت، جراحی انجام می‌شود. این امر علاوه بر کوتاه کردن زمان بستری، موجب کاهش درد و عوارض جانبی نیز می‌شود. هدف از جراحی شکستگی لگن، افزایش سرعت بهبودی به منظور بازیابی تحرک بیمار است.

چگونه باید مراحل بهبودی پس از جراحی شکستگی لگن را طی کرد؟

روز بعد از جراحی، باید برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی خود را دریافت کنید. این برنامه باید شامل اهداف قابل دستیابی برای شما باشد. هدف از این کار بازیابی تحرک شما و کاهش وابستگی به دیگران است تا بتوانید هرچه سریع‌تر به خانه بازگردید. مدت زمانی که در بیمارستان بستری هستید به شرایط حرکتی شما بستگی دارد. معمولا بین یک تا دو هفته پس از جراحی باید در بیمارستان بستری باشید. شواهد نشان داده‌اند که جراحی فوری به همراه برنامه توانبخشی که بلافاصله پس از جراحی آغاز شود می‌تواند سرعت بهبودی فرد را افزایش دهد. این امر موجب بهبود کیفیت زندگی، کاهش مدت بستری و بازیابی سریع‌تر توانایی حرکتی می‌شود.