تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

اصول مصرف داروی ضد انعقاد خون بعد از عمل مفصل ران

آمبولی به معنی حرکت یک ماده (جامد، مایع یا گاز) در درون رگ ها و جابجایی آن به محل های دیگر است. ترومبوآمبولی زمانی است که آمبولی از جنس لخته خون ایجاد شود. ترومبوآمبولی وریدی از عوارض مهم شکستگی استخوان های بزرگ بدن است و به دنبال لخته شدن خون در سیاهرگ ها ایجاد می شود. اگر بعد از عمل مفصل ران لخته خون ایجاد شود، این لخته می تواند خود را از طریق جریان خون به ریه برساند و باعث بیماری ترومبوآمبولی ریوی شود. برای پیشگیری از این اتفاق لازم است که بیماران بعد از عمل مفصل داروی ضد انعقاد خون مصرف کنند. این اقدام پروفیلاکسی ترومبوآمبولی به معنای پیشگیری از ترومبوآمبولی است.

پروفیلاکسی ترومبوآمبولی چه زمانی بعد از عمل مفصل ران انجام می شود؟

کوتاه ترین پاسخ این است که مصرف داروی ضد انعقاد خون بلافاصله بعد از عمل مفصل باید آغاز شود؛ اما پیش از آغاز مصرف دارو موارد پروفیلاکسی ترومبوآمبولی چه زمانی بعد از عمل مفصل ران انجام می شود؟زیر باید مورد توجه قرار گیرند:
  • تعیین زمان دقیق عمل مفصل
  • نوع داروی ضدانعقاد
  • نوع بی حسی ایجاد شده برای عمل بیمار و تأثیر آن روی ماده ضد انعقاد
 

انواع روش های پیشگیری از انعقاد خون

پیشگیری از انعقاد خون به دو روش مکانیکی و دارویی صورت می گیرد.
پیشگیری به روش مکانیکی
روش های مکانیکی شامل ابزارهای فشرده سازی مکانیکی، جوراب فشرده ساز مدرج و پمپ وریدی پا هستند. البته این روش ها هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته اند. اما با مطالعات انجام شده تاکنون، مفید بودن این روش ها به ثبت رسیده است.
پیشگیری با دارو
آسپیریناستفاده از آسپیرین برای پیشگیری از از انعقاد خون مورد مطالعه زیادی قرار گرفته است. به طور معمول از آسپیرین، به عنوان داروی ضد انعقاد بعد از عمل مفصل استفاده نمی شود.وارفارینوارفارین یک داروی ضد انعقاد خون است که با مهار فعالیت ویتامین K ، فاكتورهاي انعقاد خون را که برای فعالیت خود نیاز به ویتامین K دارند مهار می‌کند. برای استفاده از این دارو به عنوان پیشگیری کننده از انعقاد خون بعد از عمل مفصل، مطالعات بیشتری باید انجام گیرد.هپارینهپارین بصورت تزریق داخل رگ و یا تزریق زیر جلدی استفاده می شود. برای استفاده به عنوان داروی ضد انعقاد خون بعد از عمل مفصل، مطالعاتی در زمینه مقایسه هپارین با داروهای دیگر انجام گرفته است.فونداپارینوکسفونداپارینوکس داروی ضد انعقاد جدیدی است که با نام تجاری آریکسترا تأیید و وارد بازار شد. مطالعات نشان می دهد در صورتی که فونداپارینوکس با الگویی مشابه هپارین استفاده شود، ایمن تر از آن است. فونداپارینوکس برای درمان ترومبوآمبولی وریدی و ریوی از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.

آغاز مصرف داروی هپارین برای پیشگیری از انعقاد خون، قبل از عمل یا بعد از عمل؟

تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته است نشان می دهد داروی هپارین با وزن مولکولی پایین روشی امن و مؤثر برای پیشگیری از ترومبوآمبولی ریوی بعد از عمل مفصل است. این دارو با سه الگوی مختلف مصرف می شود:
  • در اروپا 12 ساعت قبل از عمل مصرف داروی هپارین آغاز می شود.
  • آغاز مصرف داروی هپارین در آمریکای شمالی بین 12 تا 48 ساعت قبل از عمل است.
  • الگوی دیگر برای مصرف داروی هپارین بین 12 ساعت پیش از عمل تا 12 ساعت بعد از عمل متغیر است.
هر سه مورد از این الگوهای مصرف برای پیشگیری از انعقاد خون امن و مؤثر هستند؛ و مطالعات انجام شده برای انتخاب بهترین حالت، هنوز تفاوت خاصی بین این سه روش نشان نداده است.

مدت زمان مصرف داروی هپارین برای پیشگیری از انعقاد خون بعد از عمل تعویض مفصل

زمان دقیق مصرف داروی ضد انعقاد خون بعد از عمل مفصل هنوز تعیین نشده است. مطالعات نشان می دهد مصرف داروی هپارین با وزن مولکولی پایین (انوکساپاران) به مدت یک ماه بعد از عمل مفصل، نتایج بهتری نسبت به مصرف آن تنها در زمان بستری در بیمارستان به همراه دارد. مصرف یک ماهه انوکساپاران باعث کاهش موارد بدون علامت یا با علامت ترومبوآمبولی وریدی می شود.منابعhttp://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=212003http://www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJM199609053351002http://www.clevelandclinicmeded.com/medicalpubs/ccjm/September2006/grant.htm
۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها