تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

دوره نقاهت پس از عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو یک عمل جراحی است که در آن مفصل زانو بیمار با مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین می‌شود. زانو یک مفصل لولا است که حرکت را در نقطه‌ای که ران با ساق پایینی برخورد می‌کند، امکان‌پذیر می‌سازد. استخوان ران به استخوان بزرگ ساق پا (درشت نی) در مفصل زانو متصل است.

 

در حین عمل تعویض مفصل زانو، انتهای استخوان ران برداشته و یک پروتز فلزی به جای آن قرار می‌گیرد. انتهای استخوان ساق پا (درشت نی) نیز برداشته می‌شود و با یک قطعه پلاستیکی با ساقه فلزی جایگزین می‌گردد. بسته به وضعیت مفصل زانو، ممکن است یک "دکمه" پلاستیکی در زیر سطح کشکک زانو اضافه شود.

این عمل به تخصص، مهارت، تجربه و تکنیک بالای جراح نیاز دارد. دوره نقاهت بعد از عمل تعویض مفصل زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

 

درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

فرد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو درد کمی را تجربه می‌کند؛ در چنین شرایطی مهم است که صبور بمانید و بدون ارزیابی دقیق و تخصصی در قضاوت عجله نکنید. انجام این کار ممکن است شما را در معرض هزینه های غیر ضروری و استرس قرار دهد.

 

پس از جراحی تعویض مفصل زانو به فیزیوتراپی هدایت می شوید که کمک موثری در رویه درمانی شما خواهد داشت.

حدودا 3 الی 7 هفته پس از جراحی تعویض مفصل زانو زمان میبرد تا بدون نیاز به هیچ کمکی و به تنهایی راه بروید.

اگر جراحی تعویض مفصل زانو توسط پزشک به درستی انجام نشود، امکان جراحی مجدد تعویض مفصل زانو یا همان ریویژن زانو وجود دارد.

گاهی تصمیم برای درمان درد پس از تعویض مفصل زانو ضروری است؛ در حالی که در مواقع دیگر، دادن زمان کافی برای تطبیق زانو جدید مناسب‌تر است. جراح شما را برای مناسب ترین راه درمان درد راهنمایی می‌کند.

 

مدت زمان دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

زمان بهبودی تعویض مفصل زانو در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است؛ زیرا هر بیمار واکنش متفاوتی به این جراحی نشان می دهد. ژنتیک افراد، وضعیت استخوان، بیماری های زمینه‌ای، شدت تخریب استخوان، سلامت کلی آن‌ها و پیچیدگی این روش همگی بر سرعت بازگشت بیمار به حالت عادی، پس از تعویض مفصل زانو تأثیر می‌گذارد. با درک آنچه که بر دوره های بهبودی تأثیر می‌گذارد، می‌توانید درک بهتری از زمان بهبودی برای جایگزینی موفق مفصل زانو داشته باشید.

 

بعد از عمل زانو چه کنیم؟

شاید تصور این امر عجیب باشد؛ اما بهبودی از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، قبل از عمل آغاز می‌شود. برای تسریع بهبودی پس از عمل تعویض مفصل زانو، این دستورالعمل‌ها را قبل از جراحی دنبال کنید:

قبل از جراحی:

آمادگی های فیزیکی که انجام می‌دهید ممکن است هم بر نتایج جراحی و هم بر زمان بهبود شما تأثیر بگذارد.

  • سلامت: در صورت نیاز سلامت جسمانی خود را بهبود بخشید.
  • سیگار کشیدن: در صورت سیگار کشیدن، چند هفته قبل از عمل تعویض مفصل زانو، آن را قطع یا به طور کلی ترک کنید. سیگار کشیدن بر جریان خون تأثیر می گذارد و بهبود را به تاخیر می‌اندازد.
  • رژیم غذایی: از رژیم غذایی متعادل و سالم استفاده کنید. اگر اضافه وزن دارید، پزشک ممکن است برنامه کاهش وزن را قبل از عمل توصیه کند.

قبل از رفتن به خانه اقداماتی را انجام دهید که به سهولت و سرعت بهبودی شما کمک می کند. برنامه ریزی برای آینده باعث کاهش استرس و بهینه سازی نتیجه می‌شود.

  • ایمنی: فرش ها و وسایل دیگر را که می توانند باعث لغزش شما شوند از روی زمین بردارید. صندلی‌ها و نیمکت‌ها برای راحتی نشستن و ایستادن باید در سطح زانو یا بالاتر باشند.
  • تجهیزات کمکی:
    • اسفنج دسته بلند برای استحمام.
    • وسیله ای برای گرفتن در شرایطی که خم می شوید.

پس از اتمام عمل تعویض مفصل زانو، دستورالعمل ها و پروتکل‌های جراح خود را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها برای راحتی و بهبود بهینه شما طراحی شده‌اند. فعالیت‌های بعد از جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

 

بعد از جراحی:

  • از تمام تجهیزات مطابق دستورالعمل استفاده کنید؛ دستگاه های یخ، مهاربندها، دستگاه های فشرده سازی.
  • به جلسات فیزیوتراپی خود و انجام تمرینات ورزشی خانگی خود متعهد باشید.
  • به برنامه دارویی تجویز شده خود پایبند باشید.

 

بهترین جراح تعویض مفصل زانو

مفصل زانو باید بچرخد، خم شود و بارها را از خارج از مرکز جذب کند تا ما را قائم نگه دارد. همچنین باید بدن را از یک پهلو به پهلوی دیگر حرکت دهد. یک جراح زانو وظیفه پیچیده‌ای در زمان عمل تعویض مفصل زانو دارد تا مطمئن شود هنگام تعویض مفصل همه چیز متعادل و پایدار است. به همین دلیل، وقتی نوبت به برنامه ریزی برای جراحی تعویض مفصل زانو می‌رسد، یکی از تصمیمات مهم انتخاب جراح مناسب برای انجام تعویض مفصل است. زیرا اگر جراحی توسط یک متخصص باتجربه و ماهر انجام شود، صد درصد دوره نقاهت و زمان بهبودی کاهش می‌یابد.

بنابراین مراجعه به یک جراح مجرب، متخصص و با تکنیک روز، باعث رضایت خاطر شما و کاهش دوره نقاهت می شود.

از صفحه‌ی تماس با ما میتوانید با شماره های مطب دکتر افشین طاهری اعظم در ارتباط باشید.

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
سپهری گفت:
از زحمات تیم آقای طاهری اعظم بسیار تشکر میکنم، واقعا کاردست و باتجربه هستند
صلاحی کوکب گفت:
خدا حفظت کنه دکتر عزیز که بنده رو از درد و محدودیت نجات دادی

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها