التهاب مفصل هیپ یا سینوویت در کودکان

التهاب مفصل هیپ یا سینوویت در کودکان چیست؟

سینوویت کودکان یک التهاب موقتی در مفصل هیپ است. التهاب مفصل هیپ باعث لنگیدن یا درد در ناحیه ساق پا و مفصل هیپ می‌شود. در برخی موارد این بیماری به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود. در این صورت برای کودک بسیار ناراحت کننده است و باعث نگرانی والدین می‌شود. باید بدانید التهاب مفصل هیپ معمولا پس از یک تا دو هفته از بین می‌رود و مشکلات طولانی مدت به همراه ندارد.

علت التهاب مفصل هیپ چیست؟

التهاب مفصل هیپ یکی از علل متداول درد و لنگش در کودکان است. پزشکان هنوز علت دقیق آن را تعیین نکرده‌اند. در برخی موارد کودکان پس از یک عفونت ویروسی به این بیماری مبتلا می‌شوند. به همین دلیل پزشکان علت التهاب مفصل هیپ را به ترشحات سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت نسبت می‌دهند. سینوویت کودکان در هر سنی ایجاد می‌شود ولی در میان کودکان ۸-۳ ساله متداول‌تر است. سینوویت در پسران بیشتر از دختران رخ می‌دهد.

ممکن است التهاب مفصل هیپ با آرتریت سپتیک یا عفونت مفصل اشتباه گرفته شود. در حالی‌که عفونت مفصل یک بیماری جدی و خطرناک است. این بیماری در اثر عفونت باکتریایی به وجود می‌آید و با تهاجم به مفصل می‌تواند باعث عوارض طولانی مدت شود. با استفاده از تست‌های تشخیصی و آزمون‌های فیزیکی می‌توان این بیماری‌ها را از هم تشخیص داد.

در صورتی که تمایل دارید مطالب بیش‌تری درباره مفصل هیپ و بیماری‌های مربوط به آن مطالعه کنید می‌توانید روی "بیش‌تر درباره مفصل هیپ بدانیم" کلیک کنید.

علائم و نشانه‌های التهاب مفصل هیپ چیست؟

با بروز این بیماری در کودکان درد ناگهانی در یک طرف بدن احساس می‌شود. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ابتلا به عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا ویروس معده در روزهای اخیر
  • تب خفیف در حدود ۳۸ درجه سانتیگراد
  • لنگیدن با چرخش شست‌ها به بیرون و خم شدن یا صافی زانوها
  • راه رفتن روی نوک شست‌ها
  • احساس ناراحتی در مفصل هیپ بعد از استراحت طولانی مدت (مانند نشستن در ماشین، پشت میز یا تلویزیون دیدن)
  • درد در ناحیه زانو و ران (بدون احساس درد در مفصل هیپ)
  • گریه کردن در کودکان کم سن
  • در برخی موارد امتناع از راه رفتن
  • در نوزادان متداول‌ترین نشانه چهار دست و پا رفتن و گریه کردن غیر طبیعی است. ممکن است کودک با تکان خوردن مفصل هیپ مثلا موقع عوض کردن پوشک شروع به گریه کند.

درمان

التهاب مفصل هیپ جدی و خطرناک نیست و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد. استراحت مطلق موثرترین روش در درمان این بیماری است. این بیماری اغلب در ۳ روز آغاز شده و پس از دو هفته برطرف می‌شود.
  • برای از بین بردن درد می‌توان از استامینوفن، ایبوپروفن و دیگر مسکن‌های غیراستروئیدی استفاده کرد.
  • در صورتی که کودک سابقه آسم و خس‌خس سینه دارد باید با احتیاط از این داروها استفاده کرد.
  • نباید خودسرانه به کودکان زیر ۱۶ سال آسپرین داد.
  • از آنجا که التهاب مفصل هیپ یک بیماری عفونی نیست، نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ندارد.

مراقبت‌های خانگی

باید کودک؛
  • به طور کامل در خانه استراحت کند.
  • تا زمانی که کاملا درمان نشده است به مدرسه نرود.
  • به تدریج فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد. البته تا بهبود کامل باید از ورزش و هر گونه فعالیت شدید پرهیز کند.
دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن هستند. می‌توانید خدمات مختلف ایشان را در بخش "خدمات" مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.