علائم و راه‌های درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو در اثر التهاب مفصل زانو ایجاد می‌شود. آرتروز زانو انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله را دشوار می‌کند. استئوآرتریت و روماتیسم دو نوع آرتروزی هستند که باعث ایجاد آرتروز زانو می‌شوند.

علائم آرتروز زانو

• درد (که معمولاً با استراحت بهتر می‌شود)
  • سفتی عضلات (مخصوصاً بعد از استراحت)
  • صدای مفصل مانند هر صدای غژغژ، ترق تروق یا احساس خرد شدن در مفصل
  • زوائد استخوانی (در اثر استئوفیت یا خار استخوانی)
  • تورم نرم (در اثر تجمع مایعات در مفصل)
دیگر علائم آرتروز زانو عبارتند از:
  • خالی کردن زانو در اثر ضعف عضلات یا بی‌ثباتی ساختار مفصل
  • خارج شدن حرکت زانو از حالت آزادانه و طبیعی
  • خمیدگی زانو
  • باریک شدن و از بین رفتن ماهیچه‌های اطراف مفصل زانو

درمان آرتروز مفصل زانو

روش‌های مختلفی برای درمان آرتروز زانو وجود دارد. مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپرین می‌تواند به صورت موقتی درد آرتروز زانو را تسکین داده و التهاب در مفصل زانو را کاهش دهد. دیگر داروها برای درمان آرتروز زانو عبارتند از:
  • قرص‌های مسکن که به رفع درد کمک می‌کنند و به جای داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب توصیه می‌شوند.
  • داروهای اصلاح‌کننده پاسخ زیستی (BRMs) که از ایجاد التهاب توسط سیستم ایمنی جلوگیری می‌کنند.
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری ((DMARDs که برای تسهیل روماتیسم مصرف می‌شوند.
  • تزریق کورتیکواستروئید که به‌منظور کاهش درد و رفع التهاب در مفصل زانو تزریق می‌شود.
ممکن است روش‌های دارویی برای کاهش درد موثر باشند، ولی برای درمان آرتروز به جراحی نیاز داشته باشید. سه نوع جراحی برای درمان آرتروز زانو متداول است:
  • تعویض کامل مفصل، متداول‌ترین نوع جراحی است. در این روش، زانو با یک پروتز از جنس پلاستیک، سرامیک یا فلز تعویض می‌شود.
  • استئوتومی که در آن پزشک برای کنترل آسیب و فشار روی زانو، استخوان زانو را اصلاح می‌کند.
  • آرتروسکوپی که در آن پزشک با ایجاد یک برش روی زانو، ناحیه آسیب دیده را خارج یا ترمیم می‌کند.
درباره اینکه کدام روش درمانی برای شما بهتر است، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک بر اساس میزان درد، تأثیر آرتروز روی کیفیت زندگی و آسیبی که به زانوی شما رسانده است، درمان مناسب را تجویز می‌کند. برای آنکه بدانید تعویض مفصل زانو چه زمانی انجام می‌شود؟ روی لینک آن کلیک کنید.همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی ."تماس با ما" کلیک کنید