تهران، ملاصدرا، جنب بیمارستان بقیه اله، پلاک 218، ساختمان آریا، طبقه سوم، واحد ۱۲

درد زانو هنگام نشستن و برخاستن چه دلایلی دارد؟

چه عواملی می‌توانند باعث درد زانو هنگام خم کردن آن شوند؟

با هر قدمی که برمی‌دارید، نه تنها زانو خم و راست می‌شود بلکه کل وزن شما را نیز حمل می‌کند. معمولاً زانو وظایف خود را بدون هیچ علائمی انجام می‌دهد. ولی گاهی شرایط تغییر می‌کند. دردی که در اثر خم و راست کردن زانو تشدید می‌شود ممکن است در اثر آسیب حاد یا اختلال مزمن در ساختارهای مختلف مفصل زانو ایجاد شود. ساختار اطراف مفصل زانو شامل غضروف، تاندون، رباط، بورسا، استخوان و غشای سینوویال است. بیماری‌های مختلفی در این اجزا می‌تواند باعث درد زانو هنگام خم کردن آن شود. در ادامه، به معرفی برخی از بیماری‌ها که با درد زانو همراه هستند، می‌پردازیم.سندرم زانوی دوندگان (نرمی کشکک زانو)در این بیماری، حرکت کشکک در اثر خم کردن زانو، فشار زیادی بر غضروف وارد می‌کند. ناهنجاری بیومکانیکی، ضعف عضلات و سفتی عضلات می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. این درد معمولاً در جلوی زانو از قسمت زیر تا اطراف کشکک زانو حس می‌شود. اغلب این درد به آهستگی شروع شده و با صدای ساییدگی همراه است.بورسیتبورسیت شامل حساسیت و التهاب کیسه بورسا است. کیسه‌های کوچک بورسا پر از مایع هستند و بین استخوان و بافت نرم قرار می‌گیرند. در زانو دو کیسه بورسا وجود دارد و فشار روی آن‌ها باعث درد زانو می‌شود. زانو زدن‌های مکرر و طولانی یا افتادن روی زانو می‌تواند باعث التهاب کیسه بورسا که در جلوی زانو و زیر کشکک قرار دارد، شود. تراوش مایع اضافی در مفصل زانو از طریق کیسه بورسا موجب التهاب و درد زانو می‌شود.پیچ خوردگیپیچ خوردن یکی از چهار رباطی که به پایداری و ثبات زانو کمک می‌کنند می‌تواند باعث درد زانو هنگام خم کردن آن شود. پارگی یا کشیدگی بیش از حد یکی از رباط‌ها باعث بروز درد خفیف تا شدید می‌شود. علائم این آسیب بلافاصله یا مدت کوتاهی پس از جراحت مشاهده می‌شوند.پارگی منیسکمنیسک یک لایه ضخیم از جنس غضروف است که برای جلوگیری از ضربه و جراحت، مفصل زانو را می‌پوشاند. در اثر پارگی منیسک، این حالت پوشاننده از بین رفته، منیسک دچار التهاب شده و می‌تواند حرکت زانو را محدود کند. اگر درد زانو بیشتر هنگام بالا رفتن از پله یا اسکات زدن احساس شود ممکن است در اثر پارگی منیسک باشد.آرتروزالتهاب مفصل در اثر آرتروز موجب درد زانو هنگام خم کردن آن می‌شود. اگر درد زانو صبح‌ها یا بعد از نشستن به مدت طولانی تشدید می‌شود، به آرتروز بدبین شوید. حرکت آرام به کاهش درد آرتروز کمک می‌کند. علائم آرتروز ثابت نیست و با گذشت زمان تشدید می‌شود. برای مشاهده خدمات دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی، جراح هیپ و لگن، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.