تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ریکاوری بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

معمولا بیمار 3 تا 5 روز بعد از جراحی در بیمارستان بستری می‌شود. ولی زمان بهبودی در هر فرد و بسته به نوع جراحی، متفاوت است. وقتی آماده ترخیص شدید، بیمارستان توصیه‌هایی برای مراقبت از مفصل زانو در خانه به شما می‌دهد. در ابتدا لازم است از واکر یا عصا استفاده کنید. همچنین فیزیوتراپ تمریناتی به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید زانو را قوی‌تر کنید. معمولا بیماران حدود 6 هفته پس از جراحی، برای راه رفتن نیازی به کمک ندارند. همچنین می‌توانند 8 تا 12 هفته پس از جراحی رانندگی کنند. توجه داشته باشید که بهبودی کامل پس از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند تا دو سال طول بکشد. یعنی زمانی که بافت‌های اسکار به طور کامل ترمیم شوند و عملکرد ماهیچه‌ها با انجام تمرینات ورزشی کاملا بازیابی شود. تعداد کمی از افراد پس از دو سال همچنان دردهای مختصری را تجربه می‌کنند.

بهبودی در خانه

موفقیت در جراحی، تا حد زیادی به شما بستگی دارد. شما باید پس از عمل جراحی، با دقت دستورالعمل‌های جراح ارتوپد را در خانه انجام دهید. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است:
  • ترمیم زخم‌ها: پس از جراحی برای کنار هم نگه داشتن پوست روی زانو، از بخیه، استپلر یا بخیه زیر جلدی استفاده می‌شود. بخیه و استپلر معمولا چند هفته پس از جراحی کشیده می‌شوند. ولی بخیه زیر جلدی نیازی به کشیدن ندارد و جذب می‌شود. تا زمانی که زخم‌ها کاملا خشک شده و ترمیم شوند، از خیس خوردن آن‌ها در آب خودداری کنید. همچنین برای جلوگیری از کشیده شدن زخم‌ها به لباس و شلوارهای تنگ، لازم است به طور مرتب آن را باندپیچی کنید.
  • رژیم غذایی: کم‌اشتهایی تا چند هفته بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کاملا طبیعی است. داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل آهن، برای معالجه زخم‌ها و بازیابی قدرت عضلات ضروری است.
  • فعالیت: فعالیت‌های ورزشی، به خصوص در چند هفته اول پس از جراحی مفصل زانو، مهم‌ترین بخش بهبودی در خانه است. شما باید 3 تا 6 هفته پس از جراحی، قادر باشید فعالیت‌های روزانه خود را از سر گیرید. البته تا چند ماه احساس درد هنگام شب یا در انجام برخی فعالیت‌ها کاملا طبیعی است.
برنامه فعالیت شما باید شامل موارد زیر باشد:
  • برنامه منظم پیاده‌روی برای اینکه به آرامی تحرک شما را افزایش دهد. به این منظور باید ابتدا در خانه و پس از مدتی در بیرون پیاده‌روی کنید.
  • انجام مجدد فعالیت‌های روزانه مانند نشستن، ایستادن و بالا رفتن از پله.
  • انجام تمرین‌های مخصوص چندبار در روز برای بازیابی تحرک و قدرت زانو. شما قادر خواهید بود این تمرینات را به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهید. ولی در هفته‌های اول پس از جراحی مفصل زانو، یک فیزیوتراپ برای انجام این تمرینات به شما کمک می‌کند.
برای اینکه بتوانید دوباره رانندگی کنید باید زانوی شما به اندازه‌ای خم شود که بتوانید به راحتی در ماشین بنشینید و عضلات شما قدرت کنترل و واکنش به موقع در زمان حادثه را داشته باشند.

مراقبت از مفصل زانو پس از تعویض

برای مراقبت از مفصل زانو باید پس از جراحی موارد زیر را رعایت کنید:
  • برای حفظ و نگهداری از قدرت و تحرک زانوی جدید، به طور منظم در یک ورزش سبک شرکت کنید.
  • احتیاطات لازم برای جلوگیری از افتادن و آسیب دیدن را رعایت کنید. زیرا در صورت شکستگی استخوان، به جراحی مجدد نیاز دارید.
  • هنگام مراجعه به دندانپزشک، حتما او را از تعویض مفصل زانوی خود آگاه کنید. در صورتی که برای درمان دندان باید آنتی بیوتیک مصرف کنید، حتما با ارتوپد خود مشورت کنید.
  • برای انجام آزمایشات منظم و در صورت نیاز به تهیه تصویر رادیولوژی، سالی یکبار به ارتوپد مراجعه کنید.
دکتر طاهری اعظم جراح ارتوپد، هیپ و لگن هستند. می‌توانید خدمات مختلف ایشان را در بخش "خدمات" مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی "تماس با ما" کلیک کنید.
۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها