علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن چیست | چگونه این درد را برطرف کنیم؟

فشار به زانوها؛ اصلی‌ترین عامل درد هنگام نشستن و برخاستن

درد زانو از رایج‌ترین دردهای مفصلی است که افراد مختلف به آن مبتلا می‌شوند. این درد با افزایش سن و کم‌تحرکی افراد بیشتر نمایان می‌شود و علت بروز آن به دلایل مختلفی وابسته است. در این مطلب به علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن می‌پردازیم و علت‌ها و راهکارهای درمانی آن را بیان می‌کنیم.

زانودرد به عوامل مختلفی بستگی دارد

روزانه دست کم دو سوم کارهای روزمره ما در حالت نشسته یا ایستاده انجام می‌شود. این حجم از کار به دلیل استفاده نادرست از زانوها باعث آسیب زدن به زانو و یا زانو درد می‌شود. دردهای زانو، نشانه‌های عارضه‌های مختلفی هستند و پس از بروز آن‌ها باید به پزشک مراجعه کرد. اما به‌طور کلی دردهای زانو به‌دلایلی مانند اشکال نادرست ایستادن و نشستن، اضافه وزن، پوکی استخوان، بیماری‌های زمینه‌ای، محل نشمین نامناسب و ... ایجاد می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل دردهای زانو می‌پردازیم و علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن را بررسی می‌کنیم.

نشستن یا ایستادن‌ در زمان طولانی

نشستن و یا ایستادن طولانی‌مدت باعث تجمع خون در پاها و عدم گردش مناسب آن می‌‌شود. این مساله همچنین باعث افزایش فشار به زانوها می‌شود و آن‌ها را دچار التهاب می‌کند. استفاده از زانوبندهای طبی تا حد زیادی درد ناشی از این مشکل را تسکین می‌دهد.

آرتروز؛ عاملی شایع در دردهای زانو هنگام نشستن و برخاستن

در بسیاری از موارد علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن آرتروز زانو است. در مراحل ابتدایی آرتروز، زانو درد پس از مدت کوتاهی تسکین می‌یابد، اما رفته رفته و با گذشت زمان مفصل‌ها بیشتر آسیب می‌بینند و راه رفتن به سختی انجام می‌شود. زمانی که غضروف بین استخوان‌ها آسیب ببیند، اصطحکاک بین مفاصل و استخوان باعث زانو درد می‌شود و عارضه آرتروز را ایجاد می‌کند. افراد مسن بالای 60 سال بیشتر در معرض آرتروز زانو قرار دارند.

صندلی نامطلوب؛ یک علت رایج برای ایجاد زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

صندلی مناسب در بسیاری از مواقع از بروز درد زانو جلوگیری می‌کند. زانوها در هنگام نشستن روی صندلی باید حالت استاندارد داشته باشند و تحت فشار زیادی قرار نگیرند. صندلی خوب باید ارتفاع و عمق مناسبی داشته باشد تا بتواند یک تکیه‌گاه قابل تنظیم در اختیار فرد قرار دهد. بنابراین یک صندلی با ارگونومی غیراستاندارد می‌تواند باعث زانو درد شود.

آرتریت روماتوئید؛ یک بیماری خود ایمنی و عامل زانو درد

در برخی موارد ضعف در سیستم ایمنی بدن، باعث زانو درد هنگام نشستن و برخاستن می‌شود. در این شرایط سیستم ایمنی بدن به سلول‌ها و مفاصل سالم حمله می‌کند و باعث ایجاد درد و تورم در قسمت‌های مختلف بدن مانند زانوها می‌شود. این بیماری که بیشتر در زنان بالای 50 سال شایع است، در بیشتر مواقع با دارو و ورزش بهود پیدا می‌کند.

در صورت داشتن شرایط زیر، برای درمان به‌موقع زانو درد باید به جراح ارتوپد مراجع کنید:

• درد و ورم روی دو یا چند مفصل به طور همزمان
  • سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید
  • اگر خانم بالای 50 سال هستید و با این درد روبرو شده‌اید

ممکن است علت زانو درد شما هنگام نشستن یا برخاستن کیست بیکر باشد

تورم و برآمدگی ناشی از برجسته‌شدن و تجمع مایع بین مفصلی در پشت زانو را کیست بیکر یا کیست پوپلیته می‌گویند. این نوع از کیست به دلیل تورم در بافت پشتی غضروف زانو ایجاد می‌شود. این کیست علائم زیادی دارد و در صورت مشاهده درد شدید زانو باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

صدمات در تاندون و رباط پا

تاندون‌ها بافت‌های فیبری موجود بین انتهای ماهیچه و استخوان هستند. صدمات به تاندون‌ها ناشی از حرکات بدنی شدید و ناگهانی، مصدومیت، فعالیت استقامتی سنگین، کارهای روزمره طولانی و التهاب‌ها است. هنگام کشیده‌شدن بیش از حد رباط‌های زانو، زانوها آسیب می‌بینند و صدمه دیدن رباط‌ها می‌تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشد.

زانوی جامپر؛ زانو درد شایع ورزشکاران

یکی از دلایل درد زانو در هنگام نشستن و برخاستن، آسیب به تاندون کشکک زانو یا در اصطلاح زانوی جامپر است. این آسیب در ورزشکاران به دلیل پرش‌ها و تغییرجهت‌های ناگهانی زانو شایع‌تر است. زانوی جامپر باعث درد در زیر کاسه زانو می‌شود و از شایع‌ترین علل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن برای ورزشکاران به‌شمار می‌رود.

بورسیت کشکک زانو؛ درد ناشی از تورم زانوها

وقتی در زمان نشستن یا برخاستن، زانوها تورم زیادی داشته باشند، علت آن ممکن است بورسیت کشکک زانو باشد. بورس‌ها کیسه‌های پرشده از مایع بین استخوانی هستند که وظیفه محافظت از زانو در برابر ضربه را برعهده دارند. زمانی که این کیسه‌ها در اثر ضربه یا عفونت متورم شده باشند، درد شدیدی در ناحیه استخوان و زانوها به وجود می‌آید.

سندروم درد پاتلوفمورال؛ شایع‌ترین علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن برای جوانان

زانوی دونده یا سندروم درد پاتلوفمورال بیشتر در زنان و مردان جوان شایع است. این سندروم به علت فشار زیادی که در اثر فعالیت زیاد زانوها ناشی از راه‌رفتن مکرر، بالا رفتن از پله‌ها، فعالیت‌های سنگین ورزشی، نشستن طولانی‌مدت و یا افزایش وزن به زانوها وارد می‌شود، بروز پیدا می‌کند.

کم آبی بدن؛ از علت‌های ساده زانو درد

عدم مصرف کافی آب، منجر به عوارضی جانبی در بدن می‌شود. یکی از این تاثیرات ضعف عضلانی و ایجاد درد در ناحیه زانوها هنگام نشستن و برخاستن است. بهترین راهکار برای جلوگیری از ضعف بدنی، خوردن مکرر آب در طول روز است.

راهکارهای درمانی برای کاهش درد زانو هنگام نشستن و برخاستن

علت‌های متفاوت زانو درد، به راهکارهای درمانی مختلفی نیاز دارند. در صورتی که آسیب به زانوها عمیق و درد ناشی از آن زیاد باشد، حتما باید برای رفع علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرد. با این حال برخی روش‌های ساده، اما مفید وجود دارند که به پیشگیری و درمان علت‌های مختلف زانو درد کمک می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین راهکارهای کاهش دردهای زانو می‌پردازیم.

بی‎حرکت نگه داشتن مفصل؛ از راهکارهای تسکین درد زانو

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش درد زانوها، عدم فعالیت زیاد و استراحت دادن به آن‌ها در یک بازه زمانی است. در بسیاری از موارد، پزشک با بستن یک آتل یا بریس (زانوبند) اجازه حرکت بیشتر زانو را گرفته و درد آن را تسکین می‌دهد. البته در صورت تداوم درد، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

فعالیت‌های مراقبتی خانگی برای کاهش و جلوگیری از درد زانوها هنگام نشستن و برخاستن

اکثر فعالیت‌های مراقبتی برای کاهش درد زانوها، به مرور زمان در بهبود کامل دردهای عضلانی نقش به‌سزایی دارند. برخی روش‌ها مانند حرکات کششی ملایم در طول روز، پوشیدن آستین زانو برای گرم نگه‌داشتن آن، ماساژ زانوها با آب گرم، گذاشتن یخ روی زانو برای کاهش التهاب آن، از جمله مناسب‌ترین روش‌های خودمراقبتی خانگی برای تسکین علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن هستند.

کاهش وزن؛ موثرترین روش درمانی برای علت درد زانوها

کم کردن فشار وارده بر زانوها تاثیر زیادی در التیام درد زانوها دارد. افراد دارای اضافه وزن در صورت کاهش وزن خود، نصف راه درمانی زانو درد خود را طی می‌کنند. برای افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به آرتزو، کاهش وزن مناسب‌ترین روش درمانی برای کاهش دردهای زانوی آن‌ها هنگام نشستن و برخاستن به‌شمار می‌رود.

برای کاهش درد زانوها، فعالیت‌های خود را کاهش دهید

وضعیت زانوها هنگام انجام دادن یک فعالیت خاص، کمک بزرگی به روند درمانی زانو درد می‌کند. اگر انجام یک فعالیت باعث درد گرفتن زانو می‌شود، باید تا زمان بهبود کامل زانو از انجام آن خودداری کرد. همچنین انجام برخی ورزش‌های کم‌برخورد، به درمان علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن کمک می‌کند. ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده‌روی در این امر تاثیرگذار هستند.

گرمادرمانی؛ از روش‌های درمانی مناسب برای تسکین درد زانوها هنگام نشستن و برخاستن

علت بسیاری از دردهای زانو عدم گردش خون مناسب در مفاصل است. گرما گردش خون را افزایش داده و از این طریق زانوها را تسکین می‌دهند. این روش به‌ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت، یکی از مناسب‌ترین روش‌های درمانی است.

فیزیوتراپی و جراحی؛ راهکارهایی درمانی برای دردهای شدید زانو

زمانی که زانوها با آسیب‌های شدیدی روبه‌رو می‌شوند، برای درمان ناحیه آسیب‌دیده زانو حتما باید به فیزیوتراپ مراجعه کرد. پزشک فیزیوتراپ با بررسی نقاط آسیب‌دیده زانو تمرینات منظم و برنامه ریکاوری کاملی را برای سلامت زانوها درنظر می‌گیرد. تمرینات توانبخشی فیزیوتراپی در بسیاری از موارد از جراحی زانوها جلوگیری می‌کند، اما اگر پس از فیزیوتراپی درد همچنان در هنگام نشستن و برخاستن در ناحیه زانو وجود داشته باشد، با نظر پزشک و تشخیص علت این درد، ممکن است راهکار جراحی در نظر گرفته شود.

برای پیدا کردن علت زانو درد به پزشک متخصص مراجعه کنید

مفصل‌ها و به‌ویژه مفاصل زانو بخش‌هایی از بدن هستند که در صورت آسیب دیدن آن‌ها، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که عدم رسیدگی به‌موقع و درمان آن‌ها آسیب‌های بیشتری به زانوها وارد می‌شود. یکی از بهترین مراکز تخصصی برای معاینه زانو، تشخیص علت زانو درد و درمان آن، کلینیک تخصصی دکتر افشین طاهری اعظم است. ما در این کلینیک با اتکا به دانش بالای دکتر طاهری اعظم و برخورداری از تکنولوژی روز دنیا، انواع خدمات ارتوپدی، جراحی هیپ، لگن و زانو را به مراجعان ارائه می‌کنیم.