درد مفصل ران و لگن نشانه چیست | چگونه می‌توان از شر این درد خلاص شد؟

درد مفصل ران و لگن نشانه چیست؟

درد مفصل ران و لگن معمولا بسیار سنگین و عمیق است که حالت تیز و تیر کشنده یا سوزشی دارد. باید اشاره کرد که درد این مفصل با توجه به علت بروز، ممکن است خفیف یا شدید باشد. دلایل مختلفی باعث بروز درد در این مفصل می‌شوند که شکستگی یا عفونت مفصل از دلایل بسیار جدی به‌شمار می‌آیند. دقت داشته باشید که در چنین مواردی حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دلایلی مانند آرتریت و بورسیت آن‌چنان جدی نیستند اما اگر درمان نشوند، در درازمدت برای شما دردسر ایجاد خواهند کرد. بسیاری از افراد نمی‌دانند که درد مفصل ران و لگن نشانه چیست؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و با روش‌های تشخیص و درمان این درد آشنا شویم.

دلایل احساس درد در مفصل ران و لگن

مفصل ران و لگن شکلی شبیه به گوی و کاسه دارد که کاسه، مفصل استخوان لگن و گوی، مفصل استخوان ران است. همچنین یک لایه غضروف روی این گوی و کاسه را می‌پوشاند که بافت سفیدرنگ دارد. این لایه غضروف وظیفه محافظت از استخوان‌ها را بر عهده داشته و باعث تسهیل در حرکت مفصل می‌شود. در پاسخ به این سوال که درد مفصل ران و لگن نشانه چیست باید گفت که درد این مفصل ممکن است در جلو، کنار و پشت مفصل باشد.

درد داخل به بخش لگن و باسن مربوط می‌شود و درد خارجی مفصل بیشتر با ناحیه خارجی لگن در نزدیکی کشاله ران ارتباط دارد. بیشتر مشکلات مربوط به درد مفصل ران و لگن به عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و عصب‌های مفصل ران مربوط می‌شوند. با تشخیص محل دقیق درد مفصل ران و لگن بهتر می‌توان علت بروز آن را پیدا کرد.

دلایل درد جلوی مفصل ران و لگن

اگر شما هم با این سوال مواجه شده‌اید که درد مفصل ران و لگن نشانه چیست، باید بدانید این درد معمولا به دلیل التهاب، عفونت یا شکستگی استخوان ایجاد می‌شود. در نتیجه شما در مفصل و کشاله ران احساس درد می‌کنید. باید بدانید که دلایل دیگری نیز باعث ایجاد چنین دردی در کشاله ران و لگن خواهند شد که معمولا پزشک باید آن‌ها را تشخیص دهد.

مواردی که باعث ایجاد درد در مفصل ران و لگن می‌شوند، عبارتند از:

• آرتروز
  • آرتریت التهابی
  • بورسیت ایلیوپسواس
  • شکستگی
  • استرین فلکسور مفصل ران

آرتروز؛ از دلایل اصلی درد جلوی مفصل ران و لگن

آرتروز به دلیل ساییدگی تدریجی غضروف مفصل ایجاد می‌شود. معمولا آسیب‌دیدگی یا بالا رفتن سن، فرایند ساییدگی غضروف را سریع‌تر می‌کند. ساییده شدن غضروف مفصل ران باعث تنگ‌تر شدن فضای بین استخوان‌ها و ساییده شدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود. هر چه شدت آرتروز بیشتر باشد، درد مفصل ران و لگن شدیدتر خواهد بود.

درد مفصل ران و لگن ناشی از آرتریت التهابی

آرتریت التهابی انواع مختلفی دارد که شامل مواردی مانند روماتیسم، اسپوندیلیت آنکیلوزان و لوپوس منتشر یا سیستمیک می‌شود. باید بدانید که آرتریت التهابی باعث درگیر شدن مفصل ران و لگن شده و باعث احساس درد سنگین و مداوم در این ناحیه می‌شود. درد آرتروز به دلیل فعالیت بدن شدت پیدا می‌کند؛ اما بر خلاف آرتروز، درد ناشی شده از آرتریت التهابی با فعالیت بدنی کاهش پیدا می‌کند.

بورسیت ایلیوپسواس؛ علت درد مفصل ران در ورزشکاران

منظور از بورسیت ایلیوپسواس، التهاب بورس است. در واقع بورس یک کیسه پر از مایع بوده که از مفاصل، عضلات و تاندون‌ها حفاظت می‌کند. بورس داخل ناحیه کشاله ران در مفصل این استخوان، بورسیت ایلیوپسواس گفته می‌شود. التهاب این بورس باعث خواهد شد که شما در جلوی مفصل ران و لگن احساس درد شدید داشته باشید. این مشکل بیشتر برای دوندگان و فوتبالیست‌‌ها ایجاد می‌شود. در برخی از موارد بورسیت ایلیوپسواس باعث قفل شدن مفصل ران و صدا دادن آن خواهد شد.

شکستگی استخوان ران؛ از علل در‌د در مفصل را‌ن و لگن

ممکن است ناحیه ران و لگن شما ضربه شدید دیده و دچار درد شود. در این حالت ممکن است از خود بپرسید که درد مفصل ران و لگن نشانه چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که این درد به احتمال زیاد در اثر شکستگی استخوان ران ایجاد شده است. در بانوان ورزشکار که اختلال تغذیه‌ای داشته و استخوان‌های ضعیف‌تری دارند، شکستگی استخوان ران بیشتر رخ می‌دهد. به طور کلی مواردی مانند استعمال دخانیات، مصرف استروئید، ابتلا به بیماری‌های سرطان و پوکی استخوان باعث افزایش احتمال شکستگی استخوان ران خواهد شد.

استرین فلکسور مفصل ران

استرین فلکسور مفصل ران به معنی پارگی یا کشیدگی عضله یا تاندون است. عضلات فلکسور مفصل ران درست مانند عضلات ایلیوپسواس در استرین مفصل ران درگیر شده و باعث درد در مفصل ران و لگن می‌شود. فشار بیش از حد به عضلات ران باعث استرین فلکسور شده و به اندازه وارد شدن ضربه مستقیم به پا، در مفصل ران درد ایجاد می‌کند. این مشکل بیشتر در دوچرخه‌سواران، فوتبالیست‌ها یا رزمی‌کاران شایع است. استرین فلکسور به علاوه درد، باعث ورم عضلات و محدودیت در حرکت آن‌ها نیز می‌شود.

دلایل در‌د کنار مفصل ر‌ان و لگن

درد خارجی مفصل ران و لگن تنها در قسمت کناری مفصل ران ایجاد می‌شود و به درد جلو یا پشت مفصل ران ربطی ندارد. دلایل مختلفی باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند که هر یک شدت درد متفاوتی را ایجاد می‌کنند. برای پاسخ به این سوال که درد کنار مفصل ران و لگن نشانه چیست باید گفت که این درد به دو دلیل اصلی ایجاد می‌شود.

دو دلیل اصلی درد در ناحیه کناری مفصل ران عبارتند از:

• بورسیت نروکانتریک: این عامل باعث دردی تیز و تیر کشنده در ناحیه کناری استخوان ران و لگن می‌شود. چنین دردی در زمان خوابیدن روی مفصل ران درگیر یا دویدن و پیاده‌روی شدت پیدا خواهد کرد
  • سندرم مفصل ران صدادار: در این سندرم فرد احساس می‌کند که مفصل او از جا درآمده و صدا می‌دهد. همچنین ناحیه کناری استخوان ران و لگن دردناک می‌شود. در واقع این سندرم به دلیل سفت و منقبض شدن عضله، تاندون یا بافت‌های نرم داخل مفصل ران به وجود می‌آید

دلایل در‌د پشت مفصل لگن و را‌ن

درد پشت مفصل لگن و ران معمولا در قسمت بیرونی مفصل و ناحیه باسن ایجاد می‌شود. این درد معمولا به دلیل مشکلاتی در تاندون‌ها، عضلات و رباط‌های دور مفصل ران بروز پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر این درد ربطی به خود مفصل ران ندارد. دلایل مختلفی باعث ایجاد این مشکل و چنین دردی می‌شوند که هر کدام شدت متفاوتی دارد.

از جمله دلایل درد پشت مفصل لگن و ران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سندرم پیرفورمیس که به تحریک عصب سیاتیک و فشار عضله پیرفورمیس مربوط می‌شود
  • مشکلات در مفصل ساکروایلیاک که متصل‌کننده پایین ستون فقرات به لگن است
  • استرین عضلات همسترینگ که به دلیل کشیدگی عضلات یا پیچ‌خوردگی سریع آن‌ها ایجاد می‌شود

روش تشخیص علل در‌د مفصل را‌ن و لگن

پس از اینکه متوجه شدید درد مفصل ران و لگن نشانه چیست، باید علائم را بررسی کنید تا نیاز به معالجه پزشک مشخص شود. در برخی موارد لازم است که حتما پزشک درد مفصل ران و لگن را بررسی کرده و آن را درمان کند. زمان ایجاد این درد و داشتن علائمی مانند تب، ورم، ناتوانی در راه رفتن، کبودی یا خونریزی باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. پزشک مناسب برای معالجه چنین دردی باید پزشک عمومی باشد و یا در جراحی ارتوپدی تخصص داشته و بتواند منشا درد را به‌درستی تشخیص دهد.

پزشک برای تشخیص منشا درد مفصل ران و لگن ابتدا پرونده پزشکی بیمار را بررسی کرده و سوالاتی درباره زمان و دلیل شروع درد از بیمار می‌پرسد. سپس به معاینه بالینی بیمار می‌پردازد و بعد از او تست فابر (FABER) می‌گیرد. در مرحله بعد پزشک از ناحیه ران و لگن تصویربرداری کرده و از بیمار آزمایش خون و سایر آزمایش‌های مورد نیاز را خواهد گرفت. در نهایت پس از مشخص شدن علت بروز درد مفصل ران و لگن، پزشک به درمان بیمار می‌پردازد.

راه‌های درمان درد مفصل ران و لگن

درد مفصل ران و لگن را معمولا یک پزشک متخصص باید درمان کند. اما بیمار می‌تواند برخی از راهکارهای مراقبتی را انجام دهد. بیمار برای اقدامات خودمراقبتی می‌تواند فعالیت بدنی خود را کاهش داده و از عصا یا واکر استفاده کند. معمولا پزشک با دارودرمانی، فیزیوتراپی و در برخی موارد از جراحی برای درمان درد مفصل ران و لگن استفاده می‌کند. در فرایند دارودرمانی از داروهای ضد التهاب و مسکن استفاده می‌شود.

ابتدا پزشک باید متوجه شود درد مفصل ران و لگن بیمار نشانه چیست تا بتواند فرایند درمانی مناسب را به کار ببرد. در برخی موارد مانند شکستگی، فیزیوتراپی و دارودرمانی جوابگو نیستند و پزشک مجبور است که مفصل ران و لگن بیمار را جراحی کند. چرا که در این موارد لازم است که ناحیه شکسته شده ترمیم شود. در برخی از موارد پزشک مجبور خواهد شد که مفصل ران را به طور کامل تعویض کند.

درمان درد مفصل ران و لگن با مراجعه به متخصص

افراد دارای اضافه‌وزن و ورزشکارانی که به عضلات خود فشار زیادی وارد می‌کنند، بیشتر در خطر ساییدگی مفصل ران و لگن هستند. البته این افراد راه‌هایی برای پیشگیری از این مشکل دارند که شامل مواردی مانند کم کردن وزن و انجام تمرین‌های کششی می‌شود. در صورت دچار شدن به مشکل درد مفصل ران و لگن بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

دکتر افشین طاهری اعظم متخصص ارتوپدی و جراح لگن و زانو است که به عنوان دانشیار در دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید برای آگاهی از اینکه درد مفصل ران و لگن نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد به مطب دکتر طاهری اعظم مراجعه کنید. دکتر طاهری اعظم بهترین روش درمانی را برای درد مفاصل شما اتخاذ کرده و به بهترین شکل آن را درمان خواهد کرد.