آسیب‌ها و بیماری‌های مفصل ران

بیماری‌های مفصل ران معمولا در اثر مشکلات رشدی، جراحات، بیماری‌های مزمن و عفونت‌ها ایجاد می‌شوند. در این مطلب به برخی از بیماری‌های متداول مفصل ران و آسیب‌های ناشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استئوآرتریت (آرتریت سایشی)

استئوآرتریت در اثر از بین رفتن غضروف مفصل ایجاد می‌شود. در برخی موارد غضروف مفصل ران شکسته شده و مفصل ران را نمی‌پوشاند و ضربه‌گیری را به خوبی انجام نمی‌دهد که این حالت منجر به درد و التهاب می‌شود.

درد ارجاعی

درد در مفصل ران ممکن است در اثر جراحت یا نقص در بافت‌های نرم خارج از هیپ باشد. این نوع درد، درد ارجاعی نامیده می‌شود.

لغزش سر استخوان ران

لغزش سر استخوان ران در اثر جدا شدن سر گرد مفصل ران از استخوان ران رخ می‌دهد. این بیماری تنها در کودکان در حال رشد مشاهده می‌شود و انجام جراحی برای ثابت کردن استخوان با استفاده از پین، درمانی کارآمد برای آن است.

روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید RA)

به التهاب مزمن مفاصل، روماتیسم مفصلی گفته می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن که به طور طبیعی از ما در برابر عفونت‌ها دفاع می‌کند، به طور اشتباه به سینوویوم حمله می‌کند. سینوویوم غشای نازکی است که مفصل را می‌پوشاند و وظیفه ترشح مایع مفصلی را بر عهده دارد. درد، قرمزی، تورم و احساس گرمی در مفصل ران از علائم روماتیسم مفصلی است. اگر به این التهاب رسیدگی نشود منجر به کاهش عملکرد هیپ یا ناتوانی آن می‌شود. معمولا روماتیسم مفصلی علاوه بر هیپ به زانو، دست، مچ دست، پاها، آرنج و مچ پا نیز آسیب می‌رساند.

شکستگی استخوان

افراد پیر بیشتر در معرض شکستگی مفصل ران قرار می‌گیرند، زیرا با افزایش سن تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد. در برخی موارد که شخص دچار پوکی استخوان است، استخوان‌ها ترد و شکننده شده و احتمال شکستگی و تغییر شکل استخوان‌ها افزایش می‌یابد. چون زنان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند، شکستگی استخوان نیز در زنان بیشتر رخ می‌دهد.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان (Ankylosing spondylitis) نوعی آرتریت پیشرونده است که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار داده و موجب التهاب، احساس گرمی و درد مزمن در ستون فقرات می‌شود. در اغلب موارد علاوه بر ستون فقرات، مفاصل دیگر مخصوصا هیپ نیز درگیر می‌شوند.

دیسپلازی مفصل ران

دیسپلازی پیشرونده در هیپ، در کودکانی که تازه متولد شده‌اند رخ می‌دهد. در این بیماری به دلیل کم عمقی حفره استابولوم، مفصل ران در جای درست قرار نمی‌گیرد و ممکن است در جای خود بلغزد و به راحتی از جای خود خارج شود. اگر می‌خواهید در مورد تعویض مفصل لگن مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.