مینیسک زانو یکی از شایع‌ترین آسیب‌هایی است که برای پا اتفاق می‌افتد

پارگی مینیسک با احساس درد، تورم و سفتی در ناحیه زانو همراه است

پارگی مینیسک (Meniscus Tear) چطور اتفاق می‌افتد؟ یکی از متداول‌ترین اشکال آسیب‌دیدگی برای پا، پارگی مینسیک زانو است. به طور کلی هر نوع فعالیتی که باعث شود تا شما زانوی خودتان را به شدت بچرخانید و یا بپیچانید به ویژه در شرایطی که تمام وزن خود را روی آن قرار داده‌اید، می‌تواند منجر به پارگی مینیسک شود. اما پارگی مینیسک زانو دقیقا چیست؟ چطور می‌توان آن را تشخیص داد و درمان کرد؟ این مطلب را تا انتها بخوانید تا پاسخ تمامی سوالات خود درباره پارگی مینیسک زانو را بگیرید.

تورم و سفتی در ناحیه زانو

اطلاعاتی کلی در خصوص مینیسک

به طور کلی هر کدام از زانوهای شما دارای دو تکه غضروف C شکل هستند که شبیه به یک بالشتک میان استخوان ران و ساق پای شما عمل می‌کند. اصولا پاره شدن مینیسک منجر به بروز درد زانو، تورم و سفتی در این بخش می‌شود. از طرفی این احتمال وجود دارد که شما انسداد حرکت زانو را احساس کرده و در کشیدن کامل زانوی خود با مشکل مواجه شوید. اساسا اقدامات درمانی محافظه‌کارانه مانند یخ، دارو و استراحت در مواردی برای تسکین دادن موقتی درد ناشی از پارگی مینیسک شاید کند و به آن زمانی می‌دهد تا به صورت خود به خودی بهبود پیدا کند. اما در سایر موارد بهتر است بدانید که مینیسک پاره شده احتیاج به جراحی دارد.

نگاهی به انواع پارگی مینیسک زانو

چرا باید انواع Meniscus Tear را بشناسیم؟ به طور کلی نوع پارگی مینیسک به منظور انتخاب نوع روش درمان آن اهمیت فراوانی دارد. اصولا نوع پارگی و آسیب‌دیدگی مینیسک با در نظر گرفتن محل و شدت جراحت متفاوت بوده و به چند دسته تقسیم می‌شود. در ادامه این بخش در قالب یک جدول می‌خواهیم انواع پارگی مینیسک زانو را به شما معرفی کنیم.

نوع پارگی مینیسکنوع آسیب با جزئیات
پارگی‌های درون مینیسکینشان از تغییرات دژنراتیو در مینیسک زانو دارد
پارگی‌های شعاعی که از رایج‌ترین انواع پارگی‌های مینیسک زانو هستنددر قسمت بدون رگ مینیسک رخ می‌دهد که خونرسانی خوبی ندارد؛ در نتیجه توانایی بسیار کمی برای ترمیم خود دارد
پارگی عرضینوعی از آسیب مینیسک است که برخلاف پارگی شعاعی، احتمال ترمیم شدن آن بسیار بیشتر است
پارگی فلپپارگی فلپ مینیسک زانو فرم دیگری از آسیب زانو است که شیوع کمتری دارد. اگر پارگی فلپ منجر به قفل شدن زانو شود، حتما نیاز به جراحی دارد
پارگی پیچیدهنوعی از پارگی مینیسک زانو است که مجموعه‌ای از چند نوع پارگی را شامل می‌شود. به علت ماهیت پیچیده این پارگی، زانو توانایی کمی در ترمیم خود دارد و جراح در بسیاری از اوقات مجبور به خارج کردن قسمت آسیب دیده مینیسک شما می‌شود
پارگی باکت هندلپارگی باکت هندل شکل وسیعی از پارگی عرضی است که در آن آسیب بسیار وسیع است و حرکات طبیعی زانو را با اختلال مواجه می‌کند. معمولا این نوع آسیب نیاز به جراحی دارد

علائم شایع پارگی مینیسک زانو

علائم پاره شدن مینیسک در افراد مختلف، متغیر است. بعضی از افراد این مشکل را با درد داخلی زانو تجربه می‌کنند و در بعضی دیگر هم این مشکل خود را قفل شدن زانو به طور ناگهانی. در برخی از بیماران به شکل صدا دادن زانو، مینیسک خود را نشان می‌دهد.

پارگی مینیسک زانو

از جمله علائم متداول پارگی مینیسک می‌توانیم به موارد مهم زیر اشاره کنیم:

• درد زانو، به ‎خصوص هنگام لمس ناحیه آسیب ‎دیده و پیچاندن یا چرخاندن زانو
  • ورم و التهاب یا سفتی زانو
  • مشکل در حرکت دادن زانو یا عدم توانایی حرکت آن در یک دامنه حرکت کامل
  • احساسی اینکه زانو قادر به حمایت و تحمل وزن شما نیست
  • احساس قفل شدن یا گرفتگی زانو و عدم امکان صاف کردن آن

اقداماتی با هدف پیشگیری از Meniscus Tear

شما می‌توانید با ورزش‌هایی منظم که منجر به تقویت عضلات پا می‌شوند، از پاره شدن مینیسک جلوگیری کنید. این مساله کمک می‌کند تا مفصل زانوی شما از آسیب مصون بماند. به طور کلی شما در حین انجام فعالیت‌هایی که ممکن است ریسک آسیب‌دیدگی شما را افزایش دهد، می‌توانید از وسایل محافظتی در زمان ورزش مانند زانوبرند یا بریس برای محافظت از زانوی خود استفاده کنید.

به این منظور توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

• پیش از ورزش حتما خود را گرم کرده و ورزش‌های کششی جزئی را انجام دهید
  • از کفش‌های ورزشی مخصوص استفاده کنید
  • بند کفش‌ها را به خوبی ببندید
  • فرم صحیح اجرای حرکات ورزشی را بیاموزید
  • حتما زیر نظر یک مربی تمرینات ورزشی خود را شروع کنید

درمان پارگی مینیسک زانو

انواع روش‌های درمان پارگی مینیسک زانو که باید بدانید

به طور کلی درمان پارگی مینیسک زانو به اندازه و موضع پارگی وابسته است و از جمله فاکتورهای موثر بر انتخاب روش درمانی برای حل این مشکل می‌توانیم به سن، سطح فعالیت و همینطور آسیب‌های مرتبط اشاره کنیم. خوشبختانه باید بگوییم که تمامی پارگی‌های مینیسک زانو احتیاجی به جراحی ندارند. در صورتی که زانوی شما قفل نمی‌شود و ثابت است، به احتمال فراوان علائم برطرف می‌شوند و درمان‌هایی غیر از جراحی کفایت می‌کند. در ادامه روش‌های رایج برای درمان پارگی مینیسک را معرفی می‌کنیم.

استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی

شما باید تحت نظر پزشک اقدام به مصرف داروهای ضد التهابی کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند Advil، Aleve، یا Motrin، به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. با این حال، این داروها می‌توانند عوارض جانبی مانند افزایش خطر خونریزی و زخم داشته باشند. این داروها را باید فقط در شرایط خاصی استفاده کنید، آن هم قطعا زیر نظر پزشک و در دوز تجویز شده.

روش تحریک الکتریکی برای درمان زانویی که آسیب‌دیده است

روش تحریک الکتریکی با در نظر گرفتن منطقه هدف به دو دلیل عمده انجام می‌شود. در صورتی که اعصاب فراپوستی را با استفاده از امواج الکتریکی تحریک کنیم، مسیر سیگنال عصبی زانو به مغز مسدود شده و این مساله می‌تواند باعث کاهش درد شود. در طی این روش یک جریان الکتریکی بسیار ضعیفی از راه پوست به بافت وارد شده و به بیماران کمک می‌کند تا حس بهتری داشته باشند. اما در شرایطی که اعصاب عضلانی را با تکانه‌هایی الکتریکی تحریک کنیم، شاید بتوانیم از میزان التهاب کم کنیم و عضلات محافظت‌کننده زانو را تمرین بدهیم. این کار در گذر زمان می‌تواند عضلات اطراف زانو را تقویت و به درمان شما کمک کند.

اگر پارگی مینیسک با درمان‌های گفته شده پاسخ نداد، از جراحی آرتروسکوپی استفاده می‌شود

در صورتی که درمان پارگی مینیسک با موارد گفته شده در بخش‌های قبلی موثر واقع نشد، پزشک جراحی آرتروسکوپی را توصیه می‌کند. اصولا پزشک از قبل برخی دستورالعمل‌ها در خصوص چگونگی آماده‌سازی برای این جراحی را به بیمار می‌دهد.
این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر هستند:

• پیش از عمل روش استفاده از عصا را یاد بگیرید
  • باید تست‎های آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ایکس، ام آر آی و الکتروکاردیوگرام (EKG) بدهید
  • شب قبل از عمل از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنید

در طول عمل جراحی، جراحان در ابتدا برشی کوچک را در زانوی شما ایجاد می‌کنند. سپس ابزار و دوربینی را از راه این برش به منظور ترمیم مینیسک آسیب دیده وارد زانو می‌کنند. کل این فرایند در حدود یک ساعت طول خواهد کشید. پس از انجام جراحی نیز می‌توانید به طور معمول در همان روز به منزل بروید. گرچه بهبودی کامل به زمان احتیاج دارد اما شما می‌توانید تا چند روز بعد از جراحی در تمرینات فیزیوتراپی شرکت داشته باشید.

ترمیم مینیسک آسیب دیده

پارگی مینیسک زانو؛ عارضه‌ای رایج و پرتکرار در ورزش حرفه‌ای

پارگی مینیسک زانو را می‌توان یک عارضه رایج و پرتکرار دانست که دارای انواع مختلفی است. برای انتخاب روش درمان، باید نوع پارگی به درستی تشخیص داده شود. در بسیاری از موارد، این مشکل را می‌توان با درمان‌های خانگی و محافظه کارانه مانند استراحت، یخ، دارو و سایر راهکارها رفع کرد. در مواردی هم که آسیب دیدگی جدی و شدید است، به احتمال بسیار نیاز به عمل جراحی خواهد بود.