علت های درد مفصل لگن

هرچند درد مفصل لگن موضوع رایجی در بین مردم است، اما پیدا کردن علت دقیق آن مستلزم پیگیری معاینات و در صورت نیاز مراجعه به جراح لگن خوب است. پیدا کردن علت دقیق درد لگن، کمک زیادی به انتخاب روش درمان می کند. مهم ترین علت های درد لگن، در ادامه معرفی می شوند:

آرتروز

آرتروز مفصل لگن علت اصلی درد لگن است. روش های مختلفی برای درمان آرتروز وجود دارد؛ اگر روش های ساده مانند ورزش ، دارو و استراحت در درمان آرتروز مؤثر واقع نشوند، جراحی لگن و تعویض مفصل تنها راه درمان درد مفصل لگن است. موفقیت جراحی لگن و رضایت بیماران از این جراحی، نشان دهنده تأثیر جراحی در بهبود کیفیت زندگی بعد از تعویض مفصل است.

بورسیت تروکانتر

بورس ها كيسه‌ های نرم‌ حاوي‌ مايع‌ سینوویال هستند كه‌ به‌عنوان‌ بالشتك‌ بين‌ تاندون ها و استخوان‌ ها عمل‌ مي‌ كنند. بورسیت کانتر باعث التهاب بورس های مفصل لگن می شود و یک علت رایج درد مفصل لگن به شمار می رود.

تاندونیت

هر یک از تاندون های اطراف مفصل لگن، ممکن است دچار تاندونیت شوند.

پارگی لابرال لگن

لابروم، غضروف احاطه کننده مفصل لگن است. پارگی لابروم لگن یکی از علت های درد لگن است که با آرتروسکوپی مفصل لگن درمان می شود.

استئونکروز

استئونکروز شرایطی است که خون به استخوان نمی رسد و باعث مرگ استخوان می شود. وقتی خون به سلول ها نرسد، سلول ها می میرند. استئونکروز سر استخوان ران (آواسکولار نکروزیس) یا سیاه شدن سر استخوان ران، یکی از رایج ترین موارد استئونکروز است.

پا درد ناشی از کمر درد

بسیاری از مشکلات کمر و ستون مهره ها، به مفصل لگن منتقل می شوند. فتق دیسک کمر و درد عصب سیاتیک، مهم ترین دردهایی هستند که از ستون مهره ها به مفصل لگن منتقل می شوند.

شکستگی مفصل لگن

شکستگی مفصل لگن در افراد مسن بیشترین رواج را دارد. درمان مفصل شکسته شده لگن، نیازمند جراحی لگن است. در جراحی ممکن است مفصل لگن تعویض، یا ترمیم شود.

منبع