علائم و نشانه‌های مهم آرتروز لگن و روش‌های درمان آن

آرتروز لگن؛ از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی

آرتروز به بیماری گفته می‌شود که طی آن یکی از مفاصل بدن دچار التهاب می‌شود. این مشکل می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از بدن به وجود بیاید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آرتروز لگن است. علائمی مثل درد و  التهاب در این بیماری جزو نشانه‌های فراگیر آن است که در افراد مختلف به ویژه در سنین بالا به وجود می‌آید. به صورت کلی کسی که با این بیماری درگیر می‌شود، به مرور زمان غضروف مفاصل خود را از دست خواهد داد. این مشکل معمولا با افزایش سن بیشتر خود را نشان می‌دهد و فرد مبتلا را درگیر خواهد کرد. با توجه به آسیب‌هایی که در اثر این بیماری به وجود می‌آید، شخص باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد.

آرتروز لگن چیست

دلایل بروز بیماری آرتروز لگن چیست؟

لگن بخش مهمی از ساختار استخوانی بدن انسان را تشکیل می‌دهد که نقش مهمی در حرکت و راه رفتن انسان ایفا می‌کند. در واقع تحمل بخش زیادی از وزن بدن توسط این عضو انجام می‌شود در نتیجه باید کاملا سالم باشد. ممکن است در اثر گذر زمان و بعضی از پدیده‌ها مشکل آرتروز لگن به وجود بیاید که شخص باید برای درمان آن از تمامی راهکارهای موجود بهره ببرد. در حال حاضر عوامل بروز این بیماری به صورت دقیق مشخص نشده است و موارد زیادی به آن مربوط می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که آسیب به مفصل از طریق ضربه می‌تواند باعث بروز این بیماری در فرد شود. در واقع آرتروز لگن به دلیل عملکرد نادرست بعضی از مفاصل به وجود می‌آید. نکته بعدی که باید به آن دقت کنید، تاثیر اضافه وزن برای ایجاد این بیماری است. به طور کلی هر چقدر که وزن شما بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری آرتروز نیز بیشتر خواهد بود. اگر نگاهی به افراد مبتلا داشته باشید، متوجه خواهید شد که اکثر آن‌ها از اضافه وزن شدید هم رنج می‌برند.

درمان آرتروز لگن

زمانی که وزن فردی بیشتر از حد استاندارد خود است، فشار زیادی به مفصل لگن وارد خواهد شد. در بسیاری از مواقع این فشار زیاد باعث بروز بیماری‌هایی مثل آتروز لگن خوهد شد. برای اینکه بتوانید هر چه سریع‌تر این مشکل را درمان کنید، باید از بهترین راهکارهای درمانی کمک بگیرید. مورد دیگری که باعث بروز این بیماری می‌شود، رشد غیرطبیعی و ناقص مفصل لگن در بدن است. به این بیماری در اصطلاح دیسپلازی گفته می‌شود که در بسیاری از شرایط برای افراد به وجود می‌آید. در این میان باید به تاثیر مسائل ژنتیکی هم دقت زیادی کنید. برخی از افراد به صورت ژنتیکی مشکلاتی مانند اختلالات غضروفی دارند که در آینده احتمال بروز بیماری آرتروز لگن را به همراه خواهد داشت.

علائم و نشانه‌های بیماری آرتروز لگن چیست؟

بیماری آرتروز لگن نشانه‌های خاص خود را دارد که باید آن‌ها را به خوبی بشناسید. در صورتی که هر کدام از این علائم بروز کند، باید هر چه سریع‌تر برای شروع روند درمان خود اقدام کنید. بیشترین علائم این بیماری در زمانی خود را نشان می‌دهد که به تازگی از خواب برخواسته‌اید. همچنین این عوارض در نشستن‌های طولانی‌مدت خود را نشان خواهد داد. خشکی و سفتی در مفصل یکی از نشانه‌های مهم بیماری آرتروز لگن است. این مورد به خوبی در هنگام راه رفتن خود را نشان خواهد داد.

ایجاد حس درد و تورم در قسمت لگن نیز نشان‌دهنده این بیماری است که حتما باید آن را جدی بگیرید. در صورتی که این بیماری به شرایط پیشرفته رسیده باشد، سایش استخوان‌های خود به یکدیگر را حس خواهید کرد. معمولا در چنین شرایطی صدای استخوان‌ها نیز شنیده می‌شود و در هنگام راه رفتن این صدا بیشتر خواهد شد. در صورتی که لگن نتواند درست حرکت کند، از انجام کارهای روزمزه مانند پوشیدن جوراب باز خواهید ماند. تلو تلو خوردن هم می‌تواند یک نشانه جدی از بروز این بیماری باشد.

متاسفانه در برخی از افراد بیماری حالت پیشرفته‌ای دارد و فرد بر زمین می‌افتد. در بین همه علائم و نشانه‌هایی که برای آرتروز کردن وجود دارد، هیچ چیز به اندازه درد لگن برای شخص آزاردهنده نخواهد بود. همانطور که می‌بینید علائم این بیماری شامل موارد مختلفی می‌شود که در افراد مبتلا بخشی یا همه این علائم دیده می‌شود. با توجه به خطرات احتمالی که بیماری آرتروز لگن دارد، بهتر است که هر چه سریع‌تر برای آغاز مراحل درمان خود اقدامات لازم را انجام دهید.

روش‌های درمانی آرتروز‌ لگن

حال که با آرتروز لگن و نشانه‌های آن آشنا شدید، باید برای درمان آن نیز از تمامی راهکارهای موجود به خوبی استفاده کنید. نکته مهم این است که تا امروز هیچ راه درمان قطعی برای این بیماری پیشنهاد نشده است. در واقع این مشکل به صورت ریشه‌ای از بین نمی‌رود. تمامی روش‌های درمانی با هدف کاهش درد و کند کردن روند رشد بیماری انجام می‌شوند. تمامی روش‌های درمانی مانع از رشد بیشتر این بیماری می‌شوند ولی آن را به صورت کامل از بین نخواهند برد. به طور کلی روش‌های درمانی برای آرتروز لگن به چند دسته تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها را به صورت مجزا بیان خواهیم کرد.

درمان غیردارویی آرترو‌ز لگن

با توجه به اینکه آرتروز لگن باعث ایجاد مشکلات حرکتی می‌شود، انجام برخی از فعالیت‌ها و عادت‌ها مانع از از رشد بیشتر بیماری خواهد شد. در واقع در این روش درمانی هیچ دارویی به کار نمی‌رود و از سایر روش‌ها برای درمان استفاده خواهد شد. مصرف کرم‌های موضعی مانند کانابیدول و کامفور تاثیر زیادی بر کاهش درد آرتروز برای فرد خواهد داشت. این کرم‌ها به صورت موضعی بر روی پوست لگن قرار می‌گیرند و پس از جذب تاثیرات خود را خواهند گذاشت.انجام فعالیت‌های ورزشی مانند شنا می‌تواند در بهبود وضعیت لگن‌ها موثر باشد. اکثر ورزش‌هایی که به صورت هوازی هستند برای بهبود آرتروز لگن پیشنهاد می‌شوند.

در صورتی که فرد دچار اختلالات حرکتی شدید شود، بهتر است که جلسات فیزیوتراپی را پشت سر بگذارد تا راه رفتن خود را متعادل کند. از آنجا که بخش زیادی از وزن بدن بر روی مفصل لگن قرار می‌گیرد، مسلما کاهش وزن می‌تواند نقش مهمی در سلامت لگن و مفاصل آن داشته باشد. بهتر است که با اصلاح رژیم غذایی وزن خود را کم کنید و احتمال بروز سایر بیماری‌ها را نیز کاهش دهید. در صورتی که برای راه رفتن عادی دچار مشکل شدید، حتما از عصا و واکر استفاده کنید. این ابزارها همچون یک تکیه‌گاه عمل می‌کنند و فشار وارده به مفاصل لگن را بسیار کمتر خواهند کرد.

درمان با داروهای خوراکی

با توجه به اینکه مساله آرتروز لگن برای فرد بسیار آزاردهنده است، باید برای کاهش درد و عوارض ناشی از آن حتما از داروهای خوراکی استفاده نماید. مسکن‌ها بهترین گروه دارویی هستند که می‌توان در چنین شرایطی از آن‌ها استفاده کرد. از آنجا که در این بیماری درد مفصل بسیار زیاد است، مصرف مسکن‌ها می‌تواند تا حد زیادی این درد را قابل تحمل کند. داروهای ضد‌التهاب غیر استروئیدی نیز برای این بیماری بسیار مفید هستند و عواقب ناشی از بیماری را به کمترین میزان خود می‌رسانند. به طور مثال استفاده از داروهایی نظیر لیدوکائنی و متیل سالیسیلات می‌تواند التهاب ناشی از آرتروز لگن را کاهش دهد و در نتیجه درد ایجاد شده را کمتر کند.

یکی دیگر از روش‌های دارویی معمول برای این بیماری، استفاده از استروئید‌ها است. برای رساندن این ماده دارویی به بدن راه‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از استروئیدهای خوراکی یکی از این روش‌ها است که بسیار معمول شده است. در برخی از موارد این درمان با استفاده از تزریق به لگن انجا می‌شود که تاثیرگذاری بالاتری دارد. تزریق استروئید با توجه به نیاز بیمار انجام می‌شود ول معمولا سالی بین سه تا چهار بار برای آن مناسب است. مهم‌ترین فایده این روش کاهش درد فرد خواهد بود که معمولا اکثر افراد مسن برای کاهش درد مفصل لگن از آن استفاده می‌کنند.

ممکن است که پزشک با توجه به شرایط شخصی شما، مصرف برخی دیگر از داروها را اجباری کند که باید از آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر داروهای زیادی برای بهبود آرتروز لگن پیشنهاد می‌شود که همه آن‌ها اثرگذاری مشخصی دارند. تمامی موارد ذکر شده میبایست با مشورت پزشک متخصص استفاده گردد.

درمان با روش جراحی

در صورتی که روش‌های گفته شده نتواند این مشکل را حل کند، استفاده از روش جراحی بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. جراحی در این بخش شامل موارد مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها در شرایط خاصی به کار می روند. جراحی تعویض مفصل لگن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این روش انجام می‌شود. در طول این عمل قسمت آسیب دیده غضروف و استخوان برداشته می‌شود و به جای آن یک پوشش فلزی قرار می‌گیرد. در صورتی که نیاز باشد کل مفصل لگن تعویض شود، ایمپلنت‌های سرامیکی یا فلزی جای بافت طبیعی را می‌گیرند. با توجه به اینکه حجم این عمل گسترده‌تر است، مسلما عوارض بیشتری به همراه خواهد داشت. درمان به روش جراحی در زمان‌هایی که بیماری تشدید می‌شود بسیار مفید است.

با راهکارهای مناسب، آرتروز لگن را درمان کنید

تغییر سبک زندگی انسان در دهه‌های اخیر باعث رشد انواع بیماری‌های حرکتی در انسان شده است. آرتروز لگن نیز به عنوان یکی از این بیماری‌ها، هزاران نفر از میان‌سالان و کهن‌سالان را درگیر کرده است. با توجه به مشکلاتی که این بیماری به همراه دارد، بهتر است که هر چه سریع‌تر درمان آن را آغاز کنید. در این مطلب بهترین راهکارها برای حل این بیماری بیان شد پس با آگاهی بیشتر می‌توانید برای درمان خود اقدام کنید. به طور کلی افزایش سن عامل مهمی در ایجاد این بیماری است بنابراین بهتر است از دوران جوانی، سبک زندگی خود را طوری انتخاب کنید که دچار عواقب این بیماری نشوید. اصلاح سبک زندگی و مراجعه به یک پزشک متخصص می‌تواند مشکلات شما در این بخش را به کمترین مقدار برساند.

احتشامی گفت:
دکتر طاهری اعظم واقعا درجه یک و کاربلد